איך לדעת את איכות יהלומי מעבדה

איך לדעת את איכות יהלומי מעבדה?

כיצד לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה?

מאפיין יהלומי מעבדה באיכות גבוהה יהלומי מעבדה באיכות נמוכה
חיתוך מעולה – טוב מאוד טוב – גרוע
צבע D – G H – K
בהירות IF – VS2 SI1 – I3
משקל קרט תואם למשקל המצוין עשוי להיות פחות מהמצוין
פלואורסצנציה ללא – חלשה בינונית – חזקה מאוד
דו”ח דירוג ממעבדה מכובדת כמו GIA, IGI חסר או ממעבדה לא ידועה

יהלומי מעבדה, הידועים גם כיהלומים מגודלים במעבדה, יהלומים מלאכותיים או יהלומים מתורבתים, זינקו בפופולריות בשנים האחרונות כחלופה ליהלומים כרויים. איך לדעת את איכות יהלומי מעבדה? אילו גורמים קובעים אם יהלום שנוצר במעבדה נחשב לאיכותי? כאן נסביר כיצד לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה על ידי בחינת המאפיינים העיקריים.

הדברים החשובים ביותר שיש להתבונן בהם בעת הערכת איכותם של יהלומים מגודלים במעבדה הם ארבעת ה-C – חיתוך (Cut), צבע (Color), בהירות (Clarity) ומשקל קרט (Carat Weight). בואו נחקור לעומק כל אחד מהגורמים הללו כדי להבין כיצד לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה.

חיתוך – איכות של יהלומי מעבדה

לחיתוך של יהלום מעבדה יש השפעה עצומה על יופיו וזוהרו. חיתוך מעולה או אידיאלי מאפשר החזרה של כמות מרבית של אור דרך החלק העליון של היהלום, מה שמביא לנצנוץ ולברק יוצאי דופן. כאשר שוקלים כיצד לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה, חפשו חיתוכים המדורגים כמעולים או טובים מאוד על ידי סוכנות אישור מכובדת כמו GIA או IGI.

יהלומי מעבדה באיכות נמוכה יותר יהיו בעלי חיתוכים המדורגים רק כטובים, סבירים או גרועים. יהלומים אלה ייראו יותר כהים וחסרי חיים, מכיוון שהאור אובד מהתחתית והצדדים במקום להשתקף בחזרה לעין. הימנעו מיהלומים מעובדים במעבדה עם חיתוכים גרועים אם אתם רוצים אבן איכותית.

צבע – איכות של יהלומי מעבדה

יהלומי המעבדה האיכותיים ביותר הם חסרי צבע. בסולם דירוג צבעי היהלומים, יהלומים חסרי צבע לחלוטין מדורגים כ-D. כאשר מסתכלים על איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה מבחינת צבע, כדאי למצוא יהלומים בטווח ה”חסר צבע” מ-D עד F או בטווח ה”כמעט חסר צבע” מ-G עד H. יהלומים אלה ייראו לבנים ובהירים.

יהלומי מעבדה באיכות נמוכה יותר נופלים בטווח I עד K ומטה. ליהלומים אלה יהיה גוון צהבהב או חום יותר. הצבע הוא גורם חשוב כאשר שוקלים כיצד לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה, מכיוון שאפילו רמזים קלים של צבע ניתנים להבחנה ופוגמים ביופי ובערך של היהלום.

בהירות – איכות של יהלומי מעבדה

בהירות מתייחסת לנוכחות או להיעדר של כתמים ופגמים ביהלום. כתמים הם פגמים פנימיים, בעוד שפגמי שטח הם פגמים חיצוניים. יהלומי המעבדה האיכותיים ביותר נקיים מפגמים ואינם מכילים כתמים או פגמים גם תחת הגדלה פי 10. כאשר חושבים על איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה, חפשו דירוגי בהירות של IF, VVS1, VVS2, VS1 או VS2. יהלומים אלה ייראו נקיים וללא פגמים הנראים לעין בלתי מזוינת.

יהלומי מעבדה באיכות נמוכה יותר הם בעלי דירוגי בהירות של SI1, SI2, I1, I2 או I3. ליהלומים אלה יהיו פגמים ניכרים שעשויים להיות גלויים ללא הגדלה. כתמים ופגמים משפיעים על השקיפות והברק של יהלום. בעת הערכת איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה, שאפו לאבנים נקיות לעין עם דירוגי בהירות גבוהים.

משקל קרט – איכות של יהלומי מעבדה

משקל קרט הוא האופן שבו נמדד גודלו של יהלום. קרט אחד שווה 200 מיליגרם, או 0.2 גרם. מחיר היהלום עולה באופן מעריכי עם משקל הקרט. מבחינת איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה, חפשו אבנים שמשקלן מיוצג במדויק. היזהרו ממוכרים חסרי מוניטין המנפחים את משקלי הקרט.

שקלו גם את החיתוך והפרופורציות של היהלום ביחס למשקל הקרט שלו. בעת הערכת איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה, יהלום קטן יותר עם חיתוך מעולה הוא בחירה טובה יותר מאשר יהלום גדול יותר עם חיתוך גרוע. הדיוק והאומנות של החיתוך חשובים יותר מהגודל לבדו.

אישור – איכות של יהלומי מעבדה

אחת העצות החיוניות ביותר לאיך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה היא לדרוש תמיד דו”ח דירוג יהלומים ממעבדה גמולוגית בלתי תלויה ומכובדת כמו GIA או IGI. דו”ח דירוג לגיטימי יעריך את ארבעת ה-C של היהלום ויאשר כי מדובר ביהלום שגודל במעבדה.

הימנעו מיהלומי מעבדה שאינם מגיעים עם דו”ח דירוג או שיש להם דוחות ממעבדות לא ידועות, מכיוון שזהו סימן אזהרה לכך שהאיכות אינה מיוצגת במדויק. אישור הוא חיוני להבנת איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה.

פלואורסצנציה – איכות של יהלומי מעבדה

גורם נוסף שיש לשקול בעת בחינת איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה הוא פלואורסצנציה. פלואורסצנציה מתייחסת לנטייה של יהלום לפלוט זוהר נראה לעין כאשר הוא נחשף לאור אולטרה סגול. ביהלומי מעבדה, פלואורסצנציה נגרמת בדרך כלל בשל נוכחות של חנקן או בורון במטריצת הגביש.

עבור יהלומי המעבדה האיכותיים ביותר, חפשו אבנים עם דירוגי פלואורסצנציה של “ללא” או “חלשה”. יהלומים עם דירוגי פלואורסצנציה גבוהים יותר של “בינונית”, “חזקה” או “חזקה מאוד” נחשבים לאיכותיים פחות, מכיוון שהזוהר הפלואורסצנטי עלול לגרום ליהלום להיראות מעורפל או חלבי באור רגיל. כאשר מתלבטים לגבי איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה, בחרו ביהלום עם פלואורסצנציה מועטה או ללא פלואורסצנציה כלל.

יצרן – איכות של יהלומי מעבדה

גם היצרן של יהלום המעבדה יכול לספק תובנה לגבי איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה. לא כל מעבדות היהלומים נוצרו שוות. הישארו עם יצרנים מכובדים בעלי היסטוריה של ייצור יהלומי מעבדה באיכות גבוהה. חלק מיצרני יהלומי המעבדה המובילים כוללים את Diamond Foundry, WD Lab Grown Diamonds ו-Genuine Origin, בין היתר. חברות אלה משתמשות בטכנולוגיה מתקדמת ובתקני בקרת איכות קפדניים כדי ליצור יהלומי מעבדה מעולים.

היזהרו מיהלומי מעבדה מיצרנים לא ידועים או שלא עברו בדיקה, מכיוון שהם עלולים להשתמש בטכניקות נחותות שתוצאתן אבנים באיכות נמוכה יותר. חקרו את היצרן כדי להבין טוב יותר כיצד לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה.

מחיר – איכות של יהלומי מעבדה

בדומה ליהלומים כרויים, המחיר יכול להיות אינדיקטור בעת שקילת איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה. יהלומי מעבדה באיכות גבוהה יותר עם חיתוכים מעולים, מראה נטול צבע, דירוגי בהירות גבוהים ומשקלי קרט אידיאליים ידרשו מחירים גבוהים יותר. אם מחיר נראה טוב מכדי להיות אמיתי ביחס למאפיינים המתוארים, היו זהירים. יתכן שהיהלום מוצג באופן מוטעה או שהוא באיכות נחותה.

עם זאת, גם יהלומי המעבדה האיכותיים ביותר יתומחרו במחיר נמוך משמעותית מיהלומים כרויים באיכות דומה. זאת משום שליהלומי מעבדה אין את אותה נדירות כמו יהלומים כרויים וניתן לייצרם לפי דרישה. בעת חקירת איך לדעת את האיכות של יהלומי מעבדה, אל תסתמכו על המחיר בלבד. הערכת את כל המאפיינים שנדונו כאן תבטיח שאתם מקבלים יהלום איכותי במחיר שוק הוגן.

סיכום – איך לדעת איכות של יהלומי מעבדה?

לסיכום, הידיעה כיצד להעריך את איכותם של יהלומי מעבדה כוללת הערכה זהירה של חיתוך, צבע, ניקיון, משקל קרט, פלואורסצנציה, דוחות דירוג, מוניטין של היצרן ומחיר. יהלומי מעבדה באיכות גבוהה יהיו בעלי חיתוכים מעולים עד טובים מאוד, דירוגי צבע נטולי צבע או כמעט נטולי צבע, דירוגי בהירות גבוהים ללא כתמים נראים לעין, משקלי קרט מדויקים, פלואורסצנציה מועטה או ללא, אישורים ממקורות מהימנים, מקורם מיצרנים מובילים ומחירים הוגנים לאיכות.

רוצה לחזור לנושא מסוים במאמר?

המלצות קריאה נוספות >>

יתרונות של תכשיטי יהלום CVD
מאמרים

יתרונות של תכשיטי יהלום CVD

מאמר זה דן ביתרונות של תכשיטי יהלום CVD. הנה טבלה המסכמת את היתרונות העיקריים: יתרון תיאור מחיר תכשיטי יהלום CVD זולים יותר מיהלומים טבעיים אתיקה תכשיטי יהלום CVD מיוצרים במעבדה

המשך לקרוא »
איך לבחור יהלום מעבדה
מאמרים

איך לבחור יהלום מעבדה?

איך לבחור יהלום מעבדה – הגורמים העיקריים גורם למה לחפש חיתוך דרגת חיתוך מצוינת או אידיאלית לברק מקסימלי ניקיות VS1 ומעלה לנראות נקייה לעין בלתי מזוינת צבע דרגת חסר צבע

המשך לקרוא »
יהלום טבעי או מעבדה
מאמרים

יהלום טבעי או מעבדה

יהלומים טבעיים או מעבדה: הבנת ההבדלים יהלומים טבעיים יהלומי מעבדה נוצרים עמוק באדמה במשך מיליארדי שנים גדלים במעבדה במשך מספר שבועות או חודשים נכרים מהאדמה במיקומים שונים ברחבי העולם מיוצרים

המשך לקרוא »